آموزش ریاضی منطقه بهنمیر استان مازندران

درا ین وبلاگ آدرس سایتهای مفید و مقالات روز و بخش نامه ها و نمونه سوالات و مطالب آموزش ریاضی نوشته می شود.

آموزش ریاضی منطقه بهنمیر استان مازندران

درا ین وبلاگ آدرس سایتهای مفید و مقالات روز و بخش نامه ها و نمونه سوالات و مطالب آموزش ریاضی نوشته می شود.

رسم نمودار در اکسل

رسم نمودار در اکسل با تصاویر را از وبلاگ آراز می توانید ملاحظه بفرمایید.این مطالب در آمار و تحلیل دروس به کار ببرید.

روشهای تدریس و خلاقیت در آن

روشهای تدریس  و خلاقیت در آن را از سایت زیر بخوانید.

درس پژوهی یا اقدام پژوهی

متن زیر از وبلاگ فرهنگ مدرسه نوشته

ابوالفضل بختیاری

با همکاری دکتر محمدرضا سرکارآرانی

  است. 

درس‌پژوهی

الگوی ژاپنی برای رشد حرفه‌ای معلمان در کلاس درس

lesson study  

پژوهش عملی و کاربردی در آموزش و پرورش  بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته ، یکی از دغدغه های کارگزاران و سیاستگذاران آموزشی گسترش پژوهش به ویژه پژوهش مشارکتی  در درون مدرسه  وکلاس است. درس پژوهی (LESSON STUDY)  در واقع روش پژوهشی مشارکتی معلمان در کلاس درس است که از آن به عنوان سودمند‌ترین، کاربردی‌ترین و مؤثرترین برنامه پرورش حرفه‌ای معلمان  در مدارس ژاپن یاد شده است (سرکار آرانی  ،1378: 61) . درس پژوهی و فرآیند پژوهش و فرآیند پژوهش مشارکتی  مثل اقدام پژوهی (Action Research)  معلمان در طراحی ، اجرا (Do) و ارزیابی فرصت می یابند تا بایکدیگر همکاری، همیاری و مشارکت کنند و مسائل درون مدرسه و کلاس را بکاوند ، جوابی بیابند و آنرا در عمل بکار ببندند و در پایان ارزیابی گروهی از عمل آموزشی یکدیگر داشته باشند .  در درس پژوهی و اقدام پژوهی ،  معلمان به شیوه کارگروهی تمرین می کنند ، دیدگاه‌های خود را تبادل و تعامل  می کنند و از یکدیگر می آموزند ، در درس پژوهی بیش از اینکه معلمان مبانی نظری آموزش و یادگیری را بیاموزند ، مهارت‌های علمی و کاربردی مربوط به فرآیند یاددهی–یادگیری( آموزش )، ارزیابی روش‌های تدریس ، خود ارزیابی ، فعالیت های آموزشی را میآموزند . معلمان مباحث گروهی موضوع مورد پژوهش را انتخاب کرده و به صورت مشارکتی و در گروه ، طرح پژوهش مربوط به آن را تهیه می نماید . درس پژوهی مثل اقدام پژوهی  به شیوه مشارکتی  به ارزیابی دقیق فعالیت های آموزشی ا نجام شده در ارتباط با موضوع مورد نظر می‌پردازد. در این شیوه دانش آموزان را در پژوهش خود سهیم و در واقع  در حین عمل پژوهش می کند ( سرکار آرانی ، 1378: 62) . در درس پژوهی که در مدرسه و کلاس است، بیشتر بر مسائل آموزشی درس و کلاس تمرکز دارند و به جنبه‌های جزئی و کاربردی در کلاس تمرکز دارد.

درس پژوهی ( که سرکار آرانی ، آنرا "پژوهش مشارکتی معلمان در کلاس درس" آورده است ) مثل اقدام پژوهی‌، پژوهش‌حین عمل است که می‌تواند تأثیر بسیاری در بهبود کیفیت کاری، آموزش درمدرسه و پرورش حرفه‌ای معلمان داشته باشد . در این بخش ابتدا به تفاوت‌های درس پژوهی و اقدام پژوهی نگاه می‌کنیم ، بعد، شباهت‌ها آنرا می آوریم:

ادامه مطلب ...