آموزش ریاضی منطقه بهنمیر استان مازندران

درا ین وبلاگ آدرس سایتهای مفید و مقالات روز و بخش نامه ها و نمونه سوالات و مطالب آموزش ریاضی نوشته می شود.

آموزش ریاضی منطقه بهنمیر استان مازندران

درا ین وبلاگ آدرس سایتهای مفید و مقالات روز و بخش نامه ها و نمونه سوالات و مطالب آموزش ریاضی نوشته می شود.

ریاضی ‌لذتبخش‌ است

ریاضی ‌لذتبخش‌ است 

حتما شما هم روزهای مدرسه را یادتان هست؛ روزهایی که از ترس و اضطراب کلاس ریاضی خوابتان نمی‌برد، ساعت‌هایی که ریاضی تبدیل به کابوسی می‌شد و آرامش را از شما می‌گرفت.

خیلی از ما از ساعت‌ها و کلاس‌های ریاضی خاطره‌ای اینچنین داریم، چون معمولا یاد گرفــته‌ایم ریاضیات را درسی وحشتناک و سخت بدانیم، درسی که معمــولا راهی برای کنار آمــدن با آن وجود ندارد. برای اغلب افراد ریاضی یعنی فرمول‌های غیرقابل درک، جمع و ضرب چندین عدد و رقم، ردیف‌های پشت سر هم اعداد و... .

ادامه مطلب ...

استعداد ریاضی ربطی به جنسیت ندارد

استعداد ریاضی ربطی به جنسیت ندارد 

جام جم آنلاین: با وجودی که در جوامع امروزی زنان همپای مردان در همه عرصه‌ها حاضر می‌شوند اما باز هم برخی معتقدند مردان در علوم مختلف از جمله ریاضی بااستعدادتر هستند.   

طرفداران این دیدگاه برای اثبات ادعای خود به دلایل مختلف از جمله نبود نام هیچ زنی در فهرست بلندبالای ریاضی‌دانان برجسته استناد می‌کنند و به عنوان مثال می‌گویند میان برندگان جایزه فیلدز ـ که هر چهار سال یک بار به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از 40 سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند اهدا می‌شود ـ هیچ اثری از زنان وجود ندارد.

در این میان نتایج برخی تحقیقات هم، برتصور استعداد ذاتی بیشتر مردان دامن زده‌اند.

این تحقیقات که علاوه بر تفاوت در مهارت‌های خاص، بر تفاوت در توانایی‌های شناخت عمومی که اغلب تحت عنوان میزان g شناخته می‌شوند تکیه دارند، بطور کلی مردان را جنس قویتر و با‌هوش‌تری دانسته‌اند.

البته پژوهشگران بتازگی با رد این نتایج باورهای عمومی مرتبط با ارتباط جنسیت و هوش را زیرسوال برده‌اند.

به گزارش دویچه وله، پژوهشگران دانشگاه ویسکونسی مدیسون آمریکا با در اختیار داشتن تحقیق سال ۲۰۰۹ موسسه «پیزا» و تحقیق بین‌المللی «تیمز» سال ۲۰۰۷ که سطح دانش و عملکرد دانش‌آموزان کشورهای مختلف جهان را بررسی می‌کند، نمرات ریاضی دانش‌آموزان دختر و پسر را با هم مقایسه و در نهایت اعلام کردند برابری اجتماعی در شکوفایی استعداد ریاضی موثر است.

نکته جالب اینجاست که آخرین بررسی‌ها در کشورهایی مانند تونس و اندونزی ثابت می‌کنند که به مرور زمان و با اصلاح تفاوت‌های جنسیتی، دانش‌آموزان دختر نمرات بهتری در درس ریاضی کسب می‌کنند.

از طرف دیگر در حالی که در کشورهایی مانند مراکش،‌ هلند و ارمنستان، تفاوتی میان نمرات دانش‌آموزان دختر و پسر در رشته ریاضی دیده نشده، در کشورهایی مانند آمریکا تفاوت نمره ریاضی دخترها و پسرها هر سال‌کمتر می‌شود.

همین آمار نشان می‌دهد در دهه هفتاد میلادی در برابر هر ۱۳ پسر آمریکایی مستعد در رشته ریاضی یک دختر وجود داشت، اما اکنون در برابر هر سه پسر یک دختر دیده می‌شود.

همچنین آمار دخترانی که در رشته‌های مرتبط با ریاضیات تحصیل کرده‌اند، در ۵۰ سال گذشته از پنج به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

مجموع این بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف تصور گذشته استعداد پسرها در رشته ریاضی ذاتی نیست که اگر این چنین بود، دخترها امکان این پیشرفت قابل ملاحظه را نداشتند.

در واقع آنچه تاکنون به عنوان مانعی برای رشد زنان و حضور پررنگ آنها در حوزه ریاضی محسوب می‌شد را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: عدم برابری دختران و پسران در جامعه.

با پیشرفت زنان در جوامع و تصدی سطوح مختلف علمی ـ مدیریتی توسط آنها، بزودی شاهد حضور برابر و یا حتی بیشتر زنان در میان ریاضی‌دانان برجسته هم خواهیم بود.

بهاره صفوی - گروه دانش


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک:


طرفداران این دیدگاه برای اثبات ادعای خود به دلایل مختلف از جمله نبود نام هیچ زنی در فهرست بلندبالای ریاضی‌دانان برجسته استناد می‌کنند و به عنوان مثال می‌گویند میان برندگان جایزه فیلدز ـ که هر چهار سال یک بار به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از 40 سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند اهدا می‌شود ـ هیچ اثری از زنان وجود ندارد.

در این میان نتایج برخی تحقیقات هم، برتصور استعداد ذاتی بیشتر مردان دامن زده‌اند.

این تحقیقات که علاوه بر تفاوت در مهارت‌های خاص، بر تفاوت در توانایی‌های شناخت عمومی که اغلب تحت عنوان میزان g شناخته می‌شوند تکیه دارند، بطور کلی مردان را جنس قویتر و با‌هوش‌تری دانسته‌اند.

البته پژوهشگران بتازگی با رد این نتایج باورهای عمومی مرتبط با ارتباط جنسیت و هوش را زیرسوال برده‌اند.

به گزارش دویچه وله، پژوهشگران دانشگاه ویسکونسی مدیسون آمریکا با در اختیار داشتن تحقیق سال ۲۰۰۹ موسسه «پیزا» و تحقیق بین‌المللی «تیمز» سال ۲۰۰۷ که سطح دانش و عملکرد دانش‌آموزان کشورهای مختلف جهان را بررسی می‌کند، نمرات ریاضی دانش‌آموزان دختر و پسر را با هم مقایسه و در نهایت اعلام کردند برابری اجتماعی در شکوفایی استعداد ریاضی موثر است.

نکته جالب اینجاست که آخرین بررسی‌ها در کشورهایی مانند تونس و اندونزی ثابت می‌کنند که به مرور زمان و با اصلاح تفاوت‌های جنسیتی، دانش‌آموزان دختر نمرات بهتری در درس ریاضی کسب می‌کنند.

از طرف دیگر در حالی که در کشورهایی مانند مراکش،‌ هلند و ارمنستان، تفاوتی میان نمرات دانش‌آموزان دختر و پسر در رشته ریاضی دیده نشده، در کشورهایی مانند آمریکا تفاوت نمره ریاضی دخترها و پسرها هر سال‌کمتر می‌شود.

همین آمار نشان می‌دهد در دهه هفتاد میلادی در برابر هر ۱۳ پسر آمریکایی مستعد در رشته ریاضی یک دختر وجود داشت، اما اکنون در برابر هر سه پسر یک دختر دیده می‌شود.

همچنین آمار دخترانی که در رشته‌های مرتبط با ریاضیات تحصیل کرده‌اند، در ۵۰ سال گذشته از پنج به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

مجموع این بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف تصور گذشته استعداد پسرها در رشته ریاضی ذاتی نیست که اگر این چنین بود، دخترها امکان این پیشرفت قابل ملاحظه را نداشتند.

در واقع آنچه تاکنون به عنوان مانعی برای رشد زنان و حضور پررنگ آنها در حوزه ریاضی محسوب می‌شد را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: عدم برابری دختران و پسران در جامعه.

با پیشرفت زنان در جوامع و تصدی سطوح مختلف علمی ـ مدیریتی توسط آنها، بزودی شاهد حضور برابر و یا حتی بیشتر زنان در میان ریاضی‌دانان برجسته هم خواهیم بود.

بهاره صفوی - گروه دانش


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک:


تلخی ریاضیات را شیرین کنیم

 
شنبه 26 آذر 1390 - ساعت 00:09
شماره خبر: 100862162181
گفت و گو با دکتر وحید عالمیان، مولف کتاب های درسی ریاضی
تلخی ریاضیات را شیرین می‌کنیم
اشاره: می‌روم زیر رادیکال، با دلتا جمع می‌شوم، جذرم را که می‌گیرند می‌گویم آخ، جزء صدم‌های بعد از ممیز می‌شوم، سرگردان در محور مختصات، حیران بین سینوس و کسینوس و معادلات چندمجهولی. عدد پی می‌زند پشت سرم، حرفش این است که خبرنگار هم که باشی باید ریاضی بدانی، ولی عددها ترسناکند، ایکس و ایگرگ‌ها که پشت سر هم قطار می‌شوند آدم دستپاچه می‌شود، خط کسری عرق درمی‌آورد، تانژانت و کتانژانت آدم را شرمنده می‌کند...
مردی که اصرار دارد ریاضی با زندگی همه ما آمیخته است و هیچ کداممان خبر نداریم، اما نه از دلتا می‌ترسد نه از رادیکال، جذر گرفتن حرفه اوست. او با خط کسری و معادلات چندمجهولی پول درمی‌آورد؛ مردی 35 ساله عضو تیم تالیف کتاب‌های ریاضی مدرسه که از سال 85 تا به حال برای بچه مدرسه‌ای‌ها ریاضی می نویسد و مساله طرح می‌کند تا شاید نگاهشان به دنیا عوض شود. بعدازظهر 14 آبان که در دفتر کار دکتر وحید عالمیان، از تلخی‌های ریاضی و معلم‌های نابلد و کتاب‌های مشکل‌ساز حرف زدیم، او حرف‌هایمان را تایید کرد اما یادمان داد به جای غر زدن و جنگیدن با ریاضی، ریاضی‌وار فکر کنیم و این پیغامش را به بچه‌ها برسانیم که با تلاشی که در دفتر تالیف کتاب‌ها می‌شود از این به بعد ریاضی شیرین‌تر از همیشه می‌شود و پرچم سفید کارزار ریاضی بزودی بالا می‌رود.
ادامه مطلب ...

اعداد گنگ (Irrational numbers

اعداد گنگ :Irrational numbers 

 

یونانیان به اعداد و روابط آنها با پدیده­های جهان طبیعت اعتقاد بسیاری داشته­اند، تا آنجا که فیثاغورث و طرفدارانش ادعا می­کردند که اعداد سازنده جهان هستند و هر چیزی با عدد قابل بیان است. یکی از دلایل فروپاشی مکتب فیثاغورثیان این بود که هنگتمی که می­خواستند معروفترین قضیه خود را(قضیۀ فیثاغورث) بیان کنند با این پرسش مواجه می­شدند که اگر طول هر یک از ضلع­های مجاور زاویۀ قائمه برابر واحد باشد، طول وتر چه عددی می­شود؟ و فیثاغورثیان که ادعا می­کردند اعداد سازنده جهان طبیعت هستند، حال نمی­توانستند آن عدد را بیان کنند.

تعریف: m عددی گنگ(اصم) است وقتی که هیچ­ کسری به صورت  که a,bϵ وجود نداشته باشد که برابر m شود

ادامه مطلب ...

اعداد چند ضلعی

اعداد چند ضلعی (منبع:دنیای ریاضیات

اعداد چند ضلعی عددهایی هستند، که با شکل چند ضلعی‌های منتظم ارتباط ویژه‌ای دارند.
خواص ریاضی اعداد چند ضلعی، با مطالعه‌ی این اشکال کشف شده‌اند. بحث در مورد عددهایی که به صورت چند ضلعی هستند، شیرین اما مفصل است. ما در اینجا سعی می کنیم. باعددهای چند ضلعی آشنا شویم ، و در مورد برخی از آنها نیز فقط به یک خاصیت اشاره کنیم.
الف ـ عددهای مثلثی 

ب ـ عددهای مربعی: 

ج- عددهای به صورت پنج ضلعی : 

دـ اعداد شش ضلعی:  

ه_ عددهای هفت ضلعی و هشت ضلعی:

ادامه مطلب ...