آموزش ریاضی منطقه بهنمیر استان مازندران

درا ین وبلاگ آدرس سایتهای مفید و مقالات روز و بخش نامه ها و نمونه سوالات و مطالب آموزش ریاضی نوشته می شود.

آموزش ریاضی منطقه بهنمیر استان مازندران

درا ین وبلاگ آدرس سایتهای مفید و مقالات روز و بخش نامه ها و نمونه سوالات و مطالب آموزش ریاضی نوشته می شود.

ریاضیات و فلسفه ومهارت آموزی

مقدمه:
هدف اصلی و هسته ی مرکزی هر آموزشی انسان است. و این وظیفه ی معلم است که تمامی تلاش خودرا برای ایجاد عمق بخشیدن به صفت های ذات باریتعالی معطوف سازد . زیرا معتقدیم انسان جلوه ی ذات پروردگار در روی زمین است.

ماهیت ریاضی:
ریاضیات دارای دو ویژگی بالقوه است:
1- دقت منطقی ونیروی استدلال که اهمیت آموزشی زیادی دارد .و درعین حال   مارا  قادر می سازد  تا دربرابرحقایقی که درستی آن برای ما ثابت شده گردن نهیم.
2-کاربرد بی اندازه  ریاضیات درزندگی, دانش های گوناگون وصنعت, که درواقع, بیان گر وروشن کننده ی برخی قانون های حاکم بر طبیعت است.

ریاضیات وفلسفه:
به گواهی تاریخ , ریاضیات درآغاز ، بخشی ازفلسفه بوده وفیلسوف می کوشیده تادیدگاه های فلسفی خودرا به یاری ریاضیات بیان کند.ریاضیات به دلیل ماهیت ذاتی اش درتمامی حوزه ی اندیشه انسانی به طورکامل و به همه آن چه به تفکر اومربوط می شود نفوذ دارد.واین همان جنبه ی فلسفی آن است.جهان بینی هرکسی ,در تمام طول زندگی او شکل می گیرد.ولی دوران جوانی ونوجوانی هرکس وقتی که پشت نیمکت مدرسه نشسته, نقشی به مراتب جدی تر دارد.ودرهمین جاست که نقش معلم ریاضی آشکار می شود. معلم باید,علاوه برخود ریاضیات, با فلسفه هم به خوبی آشنایی داشته باشد,تاریخ ریاضیات را بداند وازکاربرد های آن اطلاع داشته باشد. اگر بخواهیم از ریاضی دانان فیلسوف ویافیلسوفان ریاضی دان نام ببریم شاید آشنا ترین نام ها عبارت باشند از: ارسطو,افلاطون,تالس, فیثاغورث ,  فارابی, ابن سینا, خیام,  دکارت, راسل و.....

ریاضیات و مهارت آموزی:
"  توانا بود هر که دانا بود".این مصرع بسیار زیبا یادمان می آورد  که دانایی , توانایی آفرین است. اینک مهارت هایی که به کمک آموزش ریاضی تقویت ویا ایجاد می شوند بیان می کنیم:

1- مهارت حل مسئله:
منظور از مسئله هدفی معلوم است که در بدو برخورد با آن دسترسی به سویش غیر ممکن به نظر برسد.
وقتی مباحث ریاضی را درک و به تبع آن به حل مسایل ریاضی می پردازیم در واقع,  همه ی جوانب را در نظر گرفته وبه دنبال انتخاب راهی کوتاه برا ی رسیدن به هدف مورد نظر هستیم . پس به این ترتیب ذهن  ما پیمودن چنین مسیر منطقی را تجربه می کند , تا دررویارویی با مسایل واقعی از این تجربه بهره جوید.


2- مهارت انتخاب :
درپاسخ گویی به سوالات ریاضی با نیروی استدلال ومنطق به سوی مناسب ترین راه حل هدایت می شویم.
واین می تواند برای بزرگترین انتخاب های زندگی  مثل: همسر, رشته ی تحصیلی , شغل  , انتخابات  مختلف وسرنوشت ساز ملی ...... بسیار دارای اهمیت باشد. آموزش ریاضی باید دانش آموزان را طوری هدایت کند که صرف نظر از نژاد ,  قوم, قبیله , زبان و..... افراد شایسته را انتخاب نمایند.


3- مهارت تمییز دادن:
تشخیص درست از نادرست وحق از باطل از دیرباز یکی از مسایل مهم بشری بوده وهست. با مطالعه ی عمیق وآموزش صحیح ریاضی , می توان با اندیشه ی دقیق وسنجش علمی قوه ی تمیز را بصورت منطقی چنان ایجاد کرد .که نگران تاریکی های مسیر زندگی نبود.

4- مهارت مشارکت ورزی:
اهمیت شور ومشورت بر کسی پوشیده نیست. "همه چیز را همگان دانند" این ضرب المثل در آموزش ما را به سمت وسوی آموزش های گروهی هدایت میکند.در سایه پاسخ گویی به سوالات گروهی یا انجام پروژه های گروهی دانش آموزان می آموزند که با میل ورغبت درمسایل اجتماعی ومشارکت جویند. ونیز دربرخورد
با مشکلات از توانایی های دیگران چگونه بهره ی مناسب ببرند.


5- مهارت تغییر پذیری:
به یاد داریم تا چندی پیش وقتی وارد دبیرخانه ی سازمانی می شدیم , افرادی با دفتر های کبیر منتظر ثبت وارسال نامه های اداری بودند.اما امروزه روز همه ی دبیرخانه ها مجهز به رایانه اند. اگر قادربه تغییر پذیری نباشیم, دسترسی با تکنولوژی برایمان آسان نخواهد بود.بنابراین یکی دیگراز دستاوردهای آموزش ریاضی هدایت افراد به پذیرش ونقد وسرانجام به روز رسانی است.اشخاص مرتباً خودرا مورد نقد قرار داده و می آموزند آن چه را باید بیاموزند.

6- مهارت زندگی برای فردا:
درسایه آموزش مفاهیم نوین ریاضی به دانش آموزان متذکر می شویم :اگر دررشته ی...تحصیل کنید ,با این مباحث سروکار خواهید داشت.این یعنی ایجاد امید به آینده وآموزش مهارت برای زندگی درفردا ,درنهاد دانش آموزان است.همه باید قادر باشنددورنمایی از آینده را درذهن خود به مجسم کنند,تا هدفمند مسیری  روشن درطول حیات خویش طراحی و طی نمایند.

نتیجه:
معلم باید به دانش آموزی که برای نخستین بار با استدلال مواجه شده وحیرت می کندو حتی ممکن است به وحشت بیافتد. راه انتقاد متقابل را بیاموزد.وقتی یکی از شاگردان درمقابل سایر آن ها از پاسخ خود دفاع می کند.به روشنی احساس می کند که تنها سلاحی که اورا به پیروزی می رساند استدلال کامل ودرست است.یاد می گیرد این سلاح را همیشه همراه خود داشته باشد  وبه آن احترام بگذارد.

منابع:
1- پرویز شهریاری - فلسفه.اخلاق ومنطق وریاضیات - پژوهنده
2-زهراگویا - چگونه مسئله حل کنیم.جورج پولیا
3-پرویزشهریاری - خلاقیت ریاضی-جورج پولیا
نوشته شده توسط احمد ناظمی شادباش( انجمن ریاضی استان مازندران)ژ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد