بر خلاف نظر عامه مردم، توانایی ذاتی ریاضی تنها به افراد کمک میکند تا
در مطالعه موضوعات پیش روند. مقاله منتشر شده در موضوع رشد کودکان (Child
Development) نشان میدهد که کار سخت و عادات مطالعه خوب، مهمترین عامل در
بهبود تواناییهای ریاضی در طول زمان است.
اما نگرش بد در مورد ریاضی ما را به عقب خواهد راند.
بسیاری از ما هرگز فکر نمیکنیم که جمله "من در خواندن بد
هستم" بهانه خوبی برای فرار از حضور در کلاسهای زبان انگلیسی باشد، پس چرا
جمله "من در ریاضی بد هستم" را طبیعی و یا جمله معتبری میدانیم؟
بررسی صورت گرفته در سال 2010 توسط Change the Equation نشان
داد که از هر 10 نفر آمریکایی، 3 نفر میگویند در ریاضیات خوب نیستند. بیش
از نیمی از افراد پایه 18 تا 34 ساله به طور منظم میگویند قادر به انجام
اعمال ریاضی نیستند. تقریبا یک سوم از آمریکاییها اعلام داشتند که ترجیح
میدهند که حمام تمیزکنند تا حل یک مسئله ریاضی.
و موضوع اضطراب ریاضی یک مشکل واقعی است: طبق مطالعهای که در مجله PLoS در سال 2012 به چاپ رسیده است، نشان میدهد که انتظار انجام محاسبات در حقیقت میتواند همان مناطق از مغز را تحت تاثیر قرار دهد که منجر به درد میشود. اساسا، ریاضی دردناک است.
جمله "من ریاضیدان نیستم" و یا بطور عامیانهتر "من ریاضیام خوب نیست"
دیگر بهانهای معتبر نیست.
Kelly Dickerson
بر خلاف نظر عامه مردم، توانایی ذاتی ریاضی تنها به افراد
کمک میکند تا در مطالعه موضوعات پیش روند. مقاله منتشر شده در موضوع رشد
کودکان (Child Development) نشان میدهد که کار سخت و عادات مطالعه خوب،
مهمترین عامل در بهبود تواناییهای ریاضی در طول زمان است. و موضوع اضطراب ریاضی یک مشکل واقعی است: طبق مطالعهای که در مجله PLoS در سال 2012 به چاپ رسیده است، نشان میدهد که انتظار انجام محاسبات در حقیقت میتواند همان مناطق از مغز را تحت تاثیر قرار دهد که منجر به درد میشود. اساسا، ریاضی دردناک است. |
||
نگرش ما در مورد ریاضی مهمتر از آن چیزی است که فکر میکنیم. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه Patricia Linehan
from Purdue به طور کلی، انسانها عقیده دارند که قابلیت یادگیری به دو
طریق عمل میکند. بعبارت دیگر، قابلیت و توانایی یادگیری انسان را در یک
موضوع خاص به دو دسته میتوان طبقه بندی کرد : "جهتگیری تدریجی" – این
باور که به طور مستمر میتوان توانایی را با مطالعه و تمرین بهبود بخشید - و
یا این اعتقاد از یادگیری تحت عنوان "جهت گیری نهادی" - بدین مفهوم که مهم
نیست چقدر سخت تلاش میکنیم، زیرا نمیتوان یادگیری را بهبود بخشید.
بنابراین، یک نفر میتواند جهتگیریهای مختلفی داشته باشد. |
||
تحقیقات نشان میدهد که تلاش و پشتکار سخت و نه تواناییهای ذاتی، مهمترین عامل در پیشرفت یادگیری خواهد بود. مطالعات نشان میدهد که در تواناییهای ریاضی در 3520 دانش
آموزان به مدت پنج سال - از کلاس پنجم تا کلاس 10، پیشرفت حاصل میشود.
توانایی ریاضی دانشآموزان با عملکرد آنها در تست دستاورد ریاضیات PALMA
اندازهگیری شد. سوالات شامل ریاضی پایه، جبر و هندسه بود. محققان همچنین
از دانشآموزان خواستند به سوالاتی در مورد عادات مطالعه و علاقه به
ریاضیات پاسخ دهند. بعلاوه محققان دریافتند نوع انگیزه دانشآموزان باعث ایجاد تفاوتهایی در پیشرفت قابلیتهای ریاضی آنها میشود. |
![]() |
|
شما میتوانید تفاوتی را که در نمودار از سمت راست به سمت چپ ایجاد کرده را ببینید. |
||
چگونه میتوان نگرش را در مورد ریاضی تغییر داد؟ نه تنها بارها از همسالانمان
میشنویم "من ریاضیام بد است" بلکه با جملات کلیشهای که بد
نیست ریاضیمان بد باشد، نیز بمباران شدهایم. البته ناتوانیهای یادگیری ریاضی بطور خاص مانند محاسبه پریشی (dyscalculia) – نوعی اختلال در یادگیری ریاضی مشابه خوانشپریشی (dyslexia) - یک اصطلاح وسیع است برای تشریح معلولیت آموزشی ، وجود دارد که این نوع اختلال یادگیری عملکرد ضعیف در ریاضی را برای کل جامعه توجیه نمیکند. (محاسبه پریشی عبارت است از اختلال در تواناییهای ریاضیات که در اثر آسیب ارثی (یا مادرزادی) فرایندهای رشدی مراکز مغز که زمینه رشد تواناییهای ریاضی است، بوجود میآید بایستی به این نکته توجه داشت که محاسبه پریشی کلا به ضعف در عمل محاسبه اشاره نمیکند، بلکه عبارت است از نقص درمهارتهای ریاضیات و حتی وسیعتر از آن. کودکان مبتلا به اختلال در ریاضیات معمولا در زمینه درک روابط فضایی دچار مشکل شدیدند. در بررسی دشواریهای ریاضی این گروه از کودکان، باید به مشکلات درک بینایی و تفکر نیز توجه شود. گاهی اوقات عوامل غیر مستقیمی، مانند بیتوجهی و دشواری در خواندن، به ویژه برای حل مسائلی که به صورت تشریحی بیان میشود، سبب دشواری در حل مسائل ریاضیات میگردد. Jonathan Wai روانشناس در این
زمینه نکتهای را یادآوری میکند که تا زمانی که جمله ریاضیام بد است را
جملهای خندهدار ندانیم، این باور از نظر اجتماعی همچنان ادامه خواهد
یافت. منبع : http://finance.yahoo.com/news/im-not-math-person-no-221349944.htm |