ملاک طراحی سوال استاندارد
يدانيم از عوامل بسيار مهم در فرآيند آموزش و ياد گيري موثرو همچنين حفظ وتداوم آن ارزشيابي ازآموخته هاي فراگيران است و اين ارزشيابي زماني اثر بخش و پايدار مي باشد كه مجموعه سوالات هر آزمون براساس معيارهاي صحيح علمي و استاندارد تهيه شود و باتوجه به ناهمگوني هاي متعدد و دخالت سلائق فردي و احتمالاُ عدم آشنايي بعضي از طراحان سئوالات امتحاني با ابعاد فني مسئله و عدم رعايت حيطه هاي شناختي و استفاده ازتمام فصول كتاب در طراحي ، پيامدهاي منفي حاصل از آن بر امر ارزشيابي آثار سوئي به همراه داشته است كه مورد توجه متخصصين فن واساتيد علوم تربيتي و سنجش واندازه گيري قرار گرفته است.
لذا با توجه به اهميت اين امر سعي شده، دراين مقوله معيارهايي از اصول طراحي سوال در سه محور: ملاك هاي فني سوال - ادبيات سوال - مشخصات ظاهري سوالات كه هريك به تفصيل شرح داده شده اند گردآوري شود.
1-ملاك ها ي فني سؤال
1-1: سؤالات ازساده به مشكل تنظيم شود.
لازمه اين كار مشخص بودن نوع سؤال و سطوح يادگيري مورد سنجش سؤال و... است . يعني رعايت سطوح حيطه هاي شناختي، عاطفي، رواني ـ حركتي و در بخش حيطه شناسي بر رعايت طبقات : دانش ـ درك و فهم ـ كاربرد ـتجزيه و تحليل ـ تركيب و ارزشيابي تو جه شود. معرفي سطوح حيطه هاي شناختي در جدول 1-1 آمده است.
2-1 : ازانواع سؤالات استفاده شود (حداقل5 نوع)
از انواع سؤالات امتحاني ميتوان به سؤالات عيني و انشايي اشاره كرد كه مرور كوتاهي برهريك از آنها ارائه مي دهيم.
الف)سؤالات عيني: در اين گونه از سؤالات، ارزشيابي يا تصحيح آنها به دور از حب و بغض قضاوت و نظارت شخص مصحح انجام مي گيرد مانند سؤالات چند گزينه اي ـ صحيح وغلط ـ كامل كردني ـ جور كردني ـ تصحيح كردني و....
لازم به ذكراست كه درهر مورد بايد نكات زير رعايت شود
نويسنده :میکائیل صدقی ، رقیه پیله ور
تاريخ: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ ساعت: ۱۰:۲۹ ق.ظ