آموزش ریاضی منطقه بهنمیر استان مازندران

درا ین وبلاگ آدرس سایتهای مفید و مقالات روز و بخش نامه ها و نمونه سوالات و مطالب آموزش ریاضی نوشته می شود.

آموزش ریاضی منطقه بهنمیر استان مازندران

درا ین وبلاگ آدرس سایتهای مفید و مقالات روز و بخش نامه ها و نمونه سوالات و مطالب آموزش ریاضی نوشته می شود.

سند مطالعه خانه ریاضیات اصفهان

راخوان مطالعه

به نام خدا

 سند مطالعه خانه ریاضیات اصفهان

 یکی از راه­های ایجاد انگیزه در دانش­آموزان به علوم ریاضی، فعالیت­هایی است که جوامع مختلف در خارج کلاس­های درس، ولی در محیط­های مدرسه مانند آزمایشگاه­های ریاضی،‌ کلوپ­های ریاضی، کارسوق­های ریاضی و یا خارج از مدرسه توسط انتشار نشریات، برگزاری مسابقات، اردوهای ریاضی، مدارس ریاضی، خانه­های ریاضیات و غیره اجرا می­کنند. در این راستا ایران سابقه طولانی در فعالیت­های انگیزشی ریاضی دارد، انتشار کتب مفید همانند تلاش‌های مستمر استاد فقید پرویز شهریاری و بسیاری دیگر از بزرگان ریاضی کشور، انتشار نشریاتی همچون یکان با ایثار و تلاش استاد غلامحسین مصحفی، ‌برگزاری مسابقات ریاضی دانش­آموزی، دانشجویی و شرکت موفق ایران در المپیادهای بین­المللی ریاضی، برگزاری روزهای درهای باز در دانشگاه­ها و غیره و در ده سال اخیر تشکیل خانه‌های ریاضیات و فعالیت­های آنان در جهت توسعه دانش ریاضی، اعلام روزهای ریاضیات، دهه ریاضیات، روز آمار و ... برخی از این خدمات را تشکیل می­دهند.کمیسیون بین­المللی آموزش ریاضی (ICMI)، مطالعه شانزدهم خود را به بررسی این فعالیت­ها در جهان اختصاص داد و مجموعه مقالات ارائه شده و مباحث مطرح شده در جلسات و سمینار تخصصی مطالعه به عنوان کتاب مطالعه شانزدهم [1] در سال 2009 توسط اشپرینگر به چاپ رسید. در ایران هم لازم بود، ‌اثرات مثبت و حتی منفی، نقاط مثبت و احیاناً مشکلات این برنامه­ها تدوین گردد و حداقل این نوع فعالیت­ها در جهت الگوسازی با حذف مسایل و مشکلات آن­ها و تقویت نقاط قوت آنان در معرض عموم قرار گیرد. بر این اساس از تمام مجریان برنامه­ها، بهره­گیران از این برنامه­ها، کارشناسان، محققان و علاقه­مندان به مسایل انگیزشی ریاضی، درخواست می­شود مقالات خود را با تکیه بر مسایلی از قبیل

الف- معرفی فعالیت­های انگیزشی ریاضی در داخل و خارج کلاس درس در ایران

ب- مطالعات انجام شده، نظرسنجی­ها، بررسی­های آماری، ارزشیابی­ها، نتایج مطالعات تعقیبی

(follow up studies)، نظرهای علمی مبتنی بر یافته­ها و تحقیقات مستند در زمینه این فعالیت­ها

ج- معرفی مواردی که در کشورهای خارج انجام می­شوند، ولی در کتاب مطالعه شانزدهم ICMI [1] نیامده‌اند.

د- توصیه­ها و ارائه راهکارهای جدید مستند به یافته­های علمی و کارهای تحقیقاتی. 

هـ- نتایج علمی مطالعات تطبیقی موارد اجرا شده در ایران با خارج کشور

را به آدرس a_rejali@cc.iut.ac.ir و یا a.rejali@yahoo.com ارسال نمایند.

امید می­رود با دریافت مقالات علمی تا تاریخ 31/1/1392 و داوری آن­ها، مجموعه مقالات در سایت خانه ریاضیات اصفهان (http://www.mathhouse.org) انتشار یابد و پس از آن با برگزاری یک سمینار تخصصی، کمیسیون­هایی به بررسی موضوعات مختلف مطرح شده و مورد نیاز بپردازند و در نهایت نتیجه علمی این مطالعه به صورت مدرکی مستند در اختیار همگان قرار گیرد، تا با بهره­گیری از آن، راهکارهای جدیدی برای آینده توسعه علوم ریاضیات در ایران و نیز رفع مشکلات فعالیت­های جاری معرفی شوند.

برخی از سئوالاتی که امید می­رود این مطالعه جوابگوی آن­ها باشد، عبارتند از:

1- چه نوع فعالیت­هایی در ایران در رابطه با ایجاد انگیزه در یادگیری ریاضیات برای دانش­آموزان در جریان بوده است؟

2- چه نوع فعالیت­هایی در ایران در رابطه با ایجاد انگیزه در یادگیری ریاضیات می­تواند برای دانش­آموزان مؤثر باشد؟‌

3- هر یک از این فعالیت­ها چه تأثیرات مثبت در تشویق و ترغیب دانش­آموزان به علوم ریاضی داشته‌اند؟

4- چه پیشنهادهایی در راستای این اهداف قابل طرح هستند؟

5- هریک از این فعالیت­های انجام شده چه تأثیراتی بر سیستم آموزش ریاضی مدرسه­ای داشته­اند؟

6- چه تغییراتی در سیستم آموزش مدرسه­ای می­تواند باعث تقویت فعالیت­های مفید جانبی در آموزش ریاضی باشد؟

7- تأثیر معلمان بزرگی همچون عسجدی، بیرشک، قربانی، آرام و یا اساتید به نامی همچون پروفسور هشترودی، پروفسور فاطمی، دکتر مصاحب، دکتر خواجه نوری و ... در توسعه علوم ریاضی ایران چه بوده است و چه گونه می­توان افراد مشابهی را برای آینده تربیت کرد؟

8- تأثیر برگزاری کنفرانس­های ریاضی، کنفرانس­های آمار، سمینارها و کارگاه­های تخصصی و کنفرانس­های آموزش ریاضی در توسعه علوم ریاضی در ایران چه بوده است و این همایش­ها و سایر برنامه­ها چه مشکلات علمی داشته­اند؟ چگونه می­توان این مشکلات را حل و این فعالیت­ها را جهت­دار برای توسعه علوم ریاضی در کشور گسترش داد؟

9- نقش انجمن­های علمی همانند انجمن ریاضی ایران، انجمن آمار ایران، شورای خانه­های ریاضیات ایران، انجمن­های علمی آموزشی معلمان ریاضی ایران، اتحادیه انجمن­های علمی آموزشی معلمان ریاضی ایران، انجمن­های علمی دانشجویی در توسعه علوم ریاضی (به طور مستند) چه بوده است؟ مشکلات علمی این انجمن­ها چیست و چگونه می­توان این مشکلات را حل کرد؟

10- نقش مطالعاتی همانند بررسی افت ریاضی، سال جهانی ریاضیات، بررسی مسایل و مشکلات آزمون‌های ورودی دانشگاه­ها و مطالعات مشابه در توسعه علوم ریاضی در ایران را چگونه به طور مستند می­توان ارزیابی نمود؟ در صورت عدم موفقیت، چه مسیرهای غلطی در این مطالعات (از نظر علمی) طی شده اند؟ 

11- افزایش بی­رویه دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و مسایلی از این دست، چه ضرباتی بر ترویج علوم ریاضی داشته­اند و چگونه می­توان (به صورت علمی) با این مسایل روبرو شد؟

12- مشکلات و تالی فاسدهای احتمالی هر یک از این فعالیت­ها کدامند؟

13- روندهای تصحیح برای هر یک از این فعالیت­ها چگونه می­توانند باشند؟

14- چه راهکارهای جدیدی برای ایجاد انگیزه در دانش­آموزان و معلمان برای علوم ریاضیات وجود دارند؟

15- جای چه کتاب­ها و نشریاتی برای توسعه آموزش ریاضی کشور خالی است؟ و چه کتاب­هایی مضر هستند؟

16- نقاط قوت و احیاناً منفی هر یک از این فعالیت­ها چیست؟

17- موانع توسعه علوم ریاضیات در کشور کدامند؟

 18- چه راهکارهایی برای رفع این موانع قابل پیشنهاد هستند؟

19- برای توسعه و ترویج علوم ریاضیات در کشور چه کارهایی باید انجام شود؟

20- مواردی که در کلاس درس باید مورد توجه قرار گیرند که به تشویق دانش­آموزان کمک کنند، چیست؟

21- در آموزش­های قبل و ضمن خدمت معلمان ریاضی چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرند؟

22- در هر یک از دوره­های (پیش­دبستانی، دبستان، راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه و تربیت معلم) چه مسایلی باید حل گردند و یا چه برنامه­هایی قابل ارائه هستند که به ترویج علوم ریاضیات کمک می‌کنند؟

کمیته برنامه­ریزی این مطالعه شامل آقایان عمران بهروز، محمدحسن حسینی، دکتر علی رجالی، دکتر مجید میرزاوزیری و دکتر امید نقشینه ارجمند مطمئن هستند که تمام معلمان ریاضی، اساتید علوم ریاضی، محققان علوم تربیتی، آمارشناسان و آموزگاران با ارسال مقالات خود تا تاریخ 31/1/1392، این مطالعه را ارتقاء خواهند بخشید.

Barbeau, Edward J.; Taylor, Peter J. (Eds.). Challenging mathematics in and beyond the classroom, New ICMI Study Series, Vol. 12, Springer (2009)f 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد