ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
به دانش آموزان فرصت فکر کردن بدهید .
یک بررسی در مورد معلمان راجع به مقدار زمانی که صرف سوال می کنند ، نشان می دهد که به نظر آنان این امر معمولی است که وقتی سوالی را مطرح می کنند ، قبل از تکرار آن ،بیشتر از یک ثانیه منتـــظر نمانده و فردی را برای جواب دادن صدا بزند (رائو78 19،ص207).
" دانش آموز اول که پاسخ داد، معلــم کمتر از یک ثانیـــه منتظر می ماند و سپس نفر
بعدی را صـدا می زند ."
نتیجــه این گونه رفتارها ، اغلب بوجود آمدن یک نوع دست پاچــگی و تشویش در سوال و جوابهاست که باعث ایجاد خستگی و ناامیدی در دانش آموز ومعلم می شود و تحریک فکر دانش آموز یا کیفیــت تو ضیح اورا کاهش می دهــــد (رائو 1978،ص207).به نظر رائو ، هنگامی که معلمان زمان پاسخگویی به جواب را افزایش می دهنـــد ، چند چیز اتفاق می افتد ؛ طول جواب دانش آموز زیاد می شود ، تعداد جوابهای مناسب افزایش می یابد ، وجود شکست در جواب دادن کاهش می یابد ، و قایع فکری – ذهنی افزایش می یابد ، شرکت افراد کند بیشتر می شود و در نهایت ،نظم در کلاس به طور هیجان انگیزی افزایش پیدا می کند.
توبین و کاپی (1982) هم در مطالعه ای پیرامون رابطـــه پیشرفت دانــش آموزان و زمان پاسخگویی ، نظر فوق را تایـــید کرده اند. روش بهـــتر برای ایجــاد نظـــم در کلاس و همچنیــــن افزایش یادگیری این است که دانش آموزان رادر حال فکر کردن نگــه دارید نه لزوما" جواب دادن به سوالات ، که در بیشتر کلاسهای امروزی ، امری عادی است .
منبع : الفبای مدیریت کلاس درس
نویسنده : روبرت تی . تابر
مترجم : دکتر محمد رضا سر کار آرانی