X
تبلیغات
رایتل

آموزش ریاضی منطقه بهنمیر استان مازندران

استعداد ریاضی ربطی به جنسیت ندارد

استعداد ریاضی ربطی به جنسیت ندارد 

جام جم آنلاین: با وجودی که در جوامع امروزی زنان همپای مردان در همه عرصه‌ها حاضر می‌شوند اما باز هم برخی معتقدند مردان در علوم مختلف از جمله ریاضی بااستعدادتر هستند.   

طرفداران این دیدگاه برای اثبات ادعای خود به دلایل مختلف از جمله نبود نام هیچ زنی در فهرست بلندبالای ریاضی‌دانان برجسته استناد می‌کنند و به عنوان مثال می‌گویند میان برندگان جایزه فیلدز ـ که هر چهار سال یک بار به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از 40 سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند اهدا می‌شود ـ هیچ اثری از زنان وجود ندارد.

در این میان نتایج برخی تحقیقات هم، برتصور استعداد ذاتی بیشتر مردان دامن زده‌اند.

این تحقیقات که علاوه بر تفاوت در مهارت‌های خاص، بر تفاوت در توانایی‌های شناخت عمومی که اغلب تحت عنوان میزان g شناخته می‌شوند تکیه دارند، بطور کلی مردان را جنس قویتر و با‌هوش‌تری دانسته‌اند.

البته پژوهشگران بتازگی با رد این نتایج باورهای عمومی مرتبط با ارتباط جنسیت و هوش را زیرسوال برده‌اند.

به گزارش دویچه وله، پژوهشگران دانشگاه ویسکونسی مدیسون آمریکا با در اختیار داشتن تحقیق سال ۲۰۰۹ موسسه «پیزا» و تحقیق بین‌المللی «تیمز» سال ۲۰۰۷ که سطح دانش و عملکرد دانش‌آموزان کشورهای مختلف جهان را بررسی می‌کند، نمرات ریاضی دانش‌آموزان دختر و پسر را با هم مقایسه و در نهایت اعلام کردند برابری اجتماعی در شکوفایی استعداد ریاضی موثر است.

نکته جالب اینجاست که آخرین بررسی‌ها در کشورهایی مانند تونس و اندونزی ثابت می‌کنند که به مرور زمان و با اصلاح تفاوت‌های جنسیتی، دانش‌آموزان دختر نمرات بهتری در درس ریاضی کسب می‌کنند.

از طرف دیگر در حالی که در کشورهایی مانند مراکش،‌ هلند و ارمنستان، تفاوتی میان نمرات دانش‌آموزان دختر و پسر در رشته ریاضی دیده نشده، در کشورهایی مانند آمریکا تفاوت نمره ریاضی دخترها و پسرها هر سال‌کمتر می‌شود.

همین آمار نشان می‌دهد در دهه هفتاد میلادی در برابر هر ۱۳ پسر آمریکایی مستعد در رشته ریاضی یک دختر وجود داشت، اما اکنون در برابر هر سه پسر یک دختر دیده می‌شود.

همچنین آمار دخترانی که در رشته‌های مرتبط با ریاضیات تحصیل کرده‌اند، در ۵۰ سال گذشته از پنج به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

مجموع این بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف تصور گذشته استعداد پسرها در رشته ریاضی ذاتی نیست که اگر این چنین بود، دخترها امکان این پیشرفت قابل ملاحظه را نداشتند.

در واقع آنچه تاکنون به عنوان مانعی برای رشد زنان و حضور پررنگ آنها در حوزه ریاضی محسوب می‌شد را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: عدم برابری دختران و پسران در جامعه.

با پیشرفت زنان در جوامع و تصدی سطوح مختلف علمی ـ مدیریتی توسط آنها، بزودی شاهد حضور برابر و یا حتی بیشتر زنان در میان ریاضی‌دانان برجسته هم خواهیم بود.

بهاره صفوی - گروه دانش


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک:


طرفداران این دیدگاه برای اثبات ادعای خود به دلایل مختلف از جمله نبود نام هیچ زنی در فهرست بلندبالای ریاضی‌دانان برجسته استناد می‌کنند و به عنوان مثال می‌گویند میان برندگان جایزه فیلدز ـ که هر چهار سال یک بار به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از 40 سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند اهدا می‌شود ـ هیچ اثری از زنان وجود ندارد.

در این میان نتایج برخی تحقیقات هم، برتصور استعداد ذاتی بیشتر مردان دامن زده‌اند.

این تحقیقات که علاوه بر تفاوت در مهارت‌های خاص، بر تفاوت در توانایی‌های شناخت عمومی که اغلب تحت عنوان میزان g شناخته می‌شوند تکیه دارند، بطور کلی مردان را جنس قویتر و با‌هوش‌تری دانسته‌اند.

البته پژوهشگران بتازگی با رد این نتایج باورهای عمومی مرتبط با ارتباط جنسیت و هوش را زیرسوال برده‌اند.

به گزارش دویچه وله، پژوهشگران دانشگاه ویسکونسی مدیسون آمریکا با در اختیار داشتن تحقیق سال ۲۰۰۹ موسسه «پیزا» و تحقیق بین‌المللی «تیمز» سال ۲۰۰۷ که سطح دانش و عملکرد دانش‌آموزان کشورهای مختلف جهان را بررسی می‌کند، نمرات ریاضی دانش‌آموزان دختر و پسر را با هم مقایسه و در نهایت اعلام کردند برابری اجتماعی در شکوفایی استعداد ریاضی موثر است.

نکته جالب اینجاست که آخرین بررسی‌ها در کشورهایی مانند تونس و اندونزی ثابت می‌کنند که به مرور زمان و با اصلاح تفاوت‌های جنسیتی، دانش‌آموزان دختر نمرات بهتری در درس ریاضی کسب می‌کنند.

از طرف دیگر در حالی که در کشورهایی مانند مراکش،‌ هلند و ارمنستان، تفاوتی میان نمرات دانش‌آموزان دختر و پسر در رشته ریاضی دیده نشده، در کشورهایی مانند آمریکا تفاوت نمره ریاضی دخترها و پسرها هر سال‌کمتر می‌شود.

همین آمار نشان می‌دهد در دهه هفتاد میلادی در برابر هر ۱۳ پسر آمریکایی مستعد در رشته ریاضی یک دختر وجود داشت، اما اکنون در برابر هر سه پسر یک دختر دیده می‌شود.

همچنین آمار دخترانی که در رشته‌های مرتبط با ریاضیات تحصیل کرده‌اند، در ۵۰ سال گذشته از پنج به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

مجموع این بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف تصور گذشته استعداد پسرها در رشته ریاضی ذاتی نیست که اگر این چنین بود، دخترها امکان این پیشرفت قابل ملاحظه را نداشتند.

در واقع آنچه تاکنون به عنوان مانعی برای رشد زنان و حضور پررنگ آنها در حوزه ریاضی محسوب می‌شد را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: عدم برابری دختران و پسران در جامعه.

با پیشرفت زنان در جوامع و تصدی سطوح مختلف علمی ـ مدیریتی توسط آنها، بزودی شاهد حضور برابر و یا حتی بیشتر زنان در میان ریاضی‌دانان برجسته هم خواهیم بود.

بهاره صفوی - گروه دانش


نظر خوانندگان:
لطفاً نظرات را فارسی وارد کنید
نام:    پست الکترونیک:


نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)